Koolrabi

 De koolrabi bestaat in meerdere soorten. Bekend is de wit-groene knol. Ze zijn ook in blauw tot donker violet te krijgen. ( Hier een paarse uit ons eigen moestuin 😉 ) Helaas worden deze soorten niet in normalen supermarkten verkocht. Ze zijn meestal in speciale groente boeren of bio winkel te koop. Er zijn goede redenen, om die kleurrijken varianten te kiezen, omdat de Anthocyaan in deze donkere varianten heel veel gezondheid voordelen meebrengen, zoals tegen kanker.

Excurs: Anthocyanen zijn natuurlijke kleurstoffen, die behoren tot de groep van fenolen. Het woord anthocyaan is afkomstig uit het Grieks, anthos betekent bloem en kyanos betekent blauw.Ze komen veel voor in groenten, fruit en bloemen. Het is waarschijnlijk de meest belangrijke groep van kleurstoffen naast het chlorofyl. 

Men vermoedt echter dat sommige van deze natuurlijke kleurstoffen ook als antioxidant kunnen werken en dat hun aanwezigheid in het dieet het risico op hart- en vaatziekten, kanker, en andere ouderdomsziekten verlaagt.

De koolrabi is niet te verwisselen met knolraap! Knolraap is een echt knolgewas, maar koolrabi is een koolplant, ook is koolrabi GEEN wintergroente. Ze is te krijgen tussen de maanden juni en oktober. 

Koolrabi bevat weinig energie, en bestaat bijna uit 90 % water. Het is daarom een uitstekende groente om te eten, als je wilt afvallen. Verder bevat koolrabi veel Vitaminen en Mineralen. 

Vitamin A: goed voor de ogen en voor een gladde huid

Vitamine B1: ondersteunt uw energieniveau, is goed voor de hart, is goed voor de geheugen en speelt een belangrijke rol in het functioneren van de zenuwen

Vitamine B2: draagt bij tot de instandhouding van normale rode bloedcellen, Ondersteunt de energieniveau, helpt om normaal te kunnen zien, voedt de huid (van binnenuit), helpt lichaamscellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf, helpt bij vermoeidheid, is goed voor de zenuwstelsel

Vitamine B3: ondersteunt de energieniveau, is belangrijk voor de huid, is goed voor de gemoedstoestand, helpt bij vermoeidheid en is ook goed voor de zenuwstelsel

Vitamine C: inmiddels weet iedereen wel, dat vitamine c een van de belangrijkste vitaminen is voor ons immuunsysteem, zorgt het ervoor, dat  de botten sterk blijven, is het belangrijk voor de aanmaak van kraakbeen in de gewrichten, helpt het energie vrij te maken uit voeding en speel het een belangrijke rol in het functioneren van de zenuwen.

Op het gebied van mineralen is koolrabi rijk aan: 

kalium: dit mineraal is samen met natrium betrokken bij het regelen van de vochtbalans en bloeddruk in het lichaam.

fosfor: zorgt er samen met calcium voor, dat de botten en tanden sterk blijven

ijzer: is onderdeel van hemoglobine, de rode kleurstof in ons bloed. Hemoglobine zit in rode bloedcellen, die zorgen voor het transport van zuurstof van ons longen naar de rest van de lichaam. Daarnaast helpt ijzer, om energie vrij te maken uit vet, koolhydraten en eiwitten en helpt het vermoeidheid te verminderen. Bovendien zorgt ijzer ook voor een goede weerstand 

magnesium: is nodig voor onder andere de vorming van bot en spieren en speelt een rol bij de goede werking van spieren en overdracht van zenuwprikkels.

Verder bevat koolrabi uiteraard ook fytonutriënten; vooral appelzuur en citroenzuur. Verder zitten er isothiocyanaten (antibacteriële en antimicrobiële stof), sulforafaan (antioxidant en potentieel anticarcinogeen middelen), indole-3-carbinol (kunnen ook de ontwikkeling van kwaadaardige cellen stoppen of vertragen) in koolrabi. 

Niet allen de knol kan gegeten worden, koolrabi bladeren bevatten in vergelijking met de knol twee keer zoveel vitamine C, 10 keer zoveel ijzer en maar liefst 100 keer zoveel vitamine A. In Nederland worden de koolrabibladeren nog wel eens weggegooid, maar dat is eigenlijk zonde. Koolrabibladeren kun je op dezelfde manier bereiden als boerenkool, of je kunt ze als alternatieve slabladeren of voor smoothies gebruiken.

Koolrabi kan je dun geschild rauw als groente stiks of in sla verwekt eten. Ook kan deze gekookt tot puree of gewokt worden. Dus vergeet niet, de bladeren mee te verwerken in je eetpatroon 😉 

Voedingswaardetabel van koolrabi per 100 gram:

Per 100 g / ml Koolrabi ADH*
kcal 29 1,45%
Kj 122 1,45%
Water (g) 90,5 4,53%
Eiwit (g) 2 3,57%
Koolhydraten (g) 4 1,54%
Suiker (g)
Vet (g)
Verzadigd (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g) 2,5 7,14%
A (mg)
B1 (mg) 0,04 3,64%
B2 (mg) 0,04 2,67%
B3 (mg) 0,4 2,50%
B5 (mg) 0,16 3,20%
B6 (mg) 0,1 6,67%
B11 / Foliumzuur  (ug) 60 20,00%
B12 (ug)
C (mg) 40 53,33%
D (ug)
E (mg) 0,48 4,80%
Vitamine K (ug) 0,1 0,08%
Natrium (mg) 80 8,00%
Kalium (mg) 500 14,29%
Calcium (mg) 100 10,00%
Fosfor (mg) 60 7,50%
IJzer (mg) 1 12,50%
Jodium (ug) 1 0,67%
Magnesium (mg) 40 13,33%
Koper (mg) 0,01 1,11%
Selenium (ug) 1 1,82%
Zink (mg) 0,03 0,20%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF

Koolrabi recepten kan je vinden op mijn homepage mit de link:

http://veganforever.nl/?s=koolrabi of natuurlijk de hele internet 😉  nu alvast veel plezier met het ontdekken van nieuwe inspiraties 🙂

Schreibe einen Kommentar